In the Triumph Gallery, in the exhibition about the Russian apocalypse, and my burning birch inhabitants of chaos and their totemic non-burning hand.
I really want the war in Ukraine to end before the end of the exhibition.

 

 

В галерее Триумф в выставке про русский апокалипсис мои горящие березовые жители хаоса и их тотемная не горящая рука.

Очень хочу чтобы война в Украине закончилась до окончания выставки.

Apocalyptic sentiments go hand in hand with any crisis, war, or epidemic. New media have elevated the visibility of such events and enabled large swathes of the audience to follow the developments closely. A recent coinage from the 2020 pandemic year, ‘doomscrolling’ describes the widespread phenomenon of obsessive reading of negative news online. The introduction of a new term highlights the impact on people that comes from broadcasting of catastrophes and disasters. For a person caught in the middle of events or constantly monitoring them, there is no distinction between the present and the dark past, and there is no way to plan for the future, which can only be imagined. In the early 21st century, the sense of the end of history and “stalling” in that moment found expression in the hauntological dreams about the foregone potential futures.

 

The apocalypse now is an intricately staged media show with special effects. Through frequent use, the word is often abbreviated to ‘apoc’. Which sounds not unlike a dull thud, or like a “clap” — the word that is, for various reasons, used instead of “explosion” nowadays. In the age of euphemisms, apoc is a routinization of apocalypse. Will this situation bestow upon us any new revelations? Other modes of existence to help overcome the hopelessness, the desperation, and the apparent impermanence? Can we expect a rise of neo-Millenarianism? Will we see a new heaven and earth?

 

Fears, omens, persistence of threat and inevitability, transformation of our relations to time and space —artists have long been attentive to such triggers of apocalyptic thinking. In 2002, Triumph gallery presented State of Emergency, a large-scale project reflecting on that particular moment and the post-pandemic world. The new exhibition, Apoc, continues the contemplations on the future and brings together numerous authors who document disasters, formulate various end-of-the-world scenarios, and share their premonitions and revelations.

 

Participants:

 

Vladimir Abikh, Daniil Antropov, Stas Bags, TanatosBanionis, Lyudmila Baronina, Alexey Bevza, Konstantin Benkovich, Liza Bobkova, Alexander Brodsky, Dmitry Bulnygin, Lena Vlasova, Alexander Dashevskiy, Vladimir Dubissarsky and Alexander Vinogradov, Anna Ivanova, Dmitry Kavarga, Roman Casus, Taisia Korotkova, Anton Kuznetsov, William Larin, Dasha Maltseva, Vadim Mikhailov, Roman Mokrov, Mayana Nasybullova, Alexandra Nesterkina, Slava Nesterov, Masha Obukhova, Vladimir Omutov, Pavel Pletnev, Ruslan Polanin, Ivan Repkin, Nikolai Ryndin, Maria Safronova, Bluesoup, Anastasiya Sukhareva-Morozova, Ivan Tuzov, EgorFedorichev, Nikita Chernoritskiy, Vladimir Chernyshev, Stanislav Shuripa, Alexander Yakut

 

 

Апокалиптические настроения традиционно сопровождают кризисы, войны, эпидемии. С появлением современных медиа видимость этих событий увеличилась, и огромная аудитория получила возможность следить за ними. Возникший в пандемию 2020 года термин «думскроллинг» описывает массовое явление обсессивного чтения негативных новостей в интернете. Появление этого понятия свидетельствует о влиянии, которое трансляции катастроф и катаклизмов оказывают на современных людей. Для человека, оказавшегося в эпицентре событий или постоянно наблюдающего за ними, настоящее ничем не отличается от темного прошлого, а грядущее не поддается проектированию, но лишь воображению. В начале XXI века ощущение конца истории и «зависания» в этом моменте выразилось в хонтологических мечтах об утраченных возможных вариантах будущего. 

 

Апокалипсис сегодня — сложно срежиссированное медийное шоу со спецэффектами. При этом частое употребление этого слова в сокращенном виде — «Апок» — фонетически напоминает глухой короткий звук. Будто хлопок — а сегодня именно это слово по различным соображениям используется вместо «взрыва». Апок — это рутинизированный апокалипсис во времена эвфемизмов. Появятся ли в данной ситуации новые откровения? Иные модусы существования, которые помогут преодолеть безысходность, беспросветность и настигающую конечность? Ожидать ли нам популяризации неомилленаристских настроений? Увидим ли мы новое небо и новую землю?

 

Страхи, знамения, постоянная нависшая угроза и неизбежность, трансформации взаимоотношений со временем и пространством — художники давно отслеживают все эти триггеры апокалиптического восприятия мира. В 2020 году галерея «Триумф» представила масштабный проект «Чрезвычайное положение» — выставка-рефлексия об актуальном моменте и мире после пандемии. Текущая выставка «Апок» продолжает размышления о будущем и объединяет множество авторов, которые фиксируют свидетельства катастроф, представляют различные сценарии конца света, а также делятся предостережениями и новыми откровениями.

 

Участники:

 

Владимир Абих, Даниил Антропов, Стас Багс, ТанатосБанионис, Людмила Баронина, Алексей Бевза, Константин Бенькович, Лиза Бобкова, Александр Бродский, Дмитрий Булныгин, Александр Виноградов и Владимир Дубосарский, Лена Власова, Александр Дашевский, Анна Иванова, Дмитрий Каварга, Роман Казус, Таисия Короткова, Антон Кузнецов, Уильям Ларин, Даша Мальцева, Вадим Михайлов, Роман Мокров, Маяна Насыбуллова, Александра Нестеркина, Слава Нестеров, Маша Обухова, Владимир Омутов, Павел Плетнев, Руслан Поланин, Иван Репкин, Николай Рындин, Мария Сафронова, Синий суп, Анастасия Сухарева-Морозова, Иван Тузов, Егор Федоричев, Никита Чернорицкий, Владимир Чернышев, Станислав Шурипа, Александр Якут